Grad Trebinje
Region

Vučićev govor prenosilo 48 TV kanala

Izvršni direktor Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) Zoran Gavrilović objavio je podatak da je čak 48 televizijskih kanala u Srbiji koje imaju nacionalnu i kablovsku pokrivenost sinoć direktno prenosilo govor predsednika Srbije Aleksandra Vućića o planu „Srbija 2027- skok u budućnost“.

Sagovornici Danasa nisu iznenađeni ovakvim podatkom, koji, kako navode, još jednom pokazuje autokratiju vlasti i propagandi karakter medija u Srbiji.

Oni dodaju da ova cifra nije konačna, pošto su i lokalne i regionalne televizije prekidale svoje programe i prenosile Vučićevo izlaganje.

„Kao nekada u SSSR, kod Staljina, kada su sve relejne stanice prenosile program iz Moskve. Uostalom, te televizije i nisu TV kuće, već samo releji, koji promovišu vlast sve dok im traje baterija i ploča, i koje se od relejnih stanica razlikuju samo po voditeljima koji su našminkani ili nose kravatu. Sve one, takođe, znaju da bi, da nisu prenosile, za 48 minuta mogle da budu zatvorene. I nema tu nikakvog čuda, ovde postoji autokratija i kolektivna psihoza koju ona proizvodi“, kaže Đokica Jovanović, univerzitetski profesor sociologije u penziji.

"Kao nekada kod Staljina": Reakcije na Vučićev govor koji je prenosilo 48 TV kanala 2
Đokica Jovanović: Foto UPSS

On kaže da pritom ta autokratija amaterski barata pojmovima kao što je „plan“.

„U Maršalovom planu SAD su svojim novcem učestvovale u izgradnji Evrope posle rata, a u ovom ‘našem’, svojim novcem učestvuje, recimo, Kina, koja ti uzme deo teritorije, luku ili rudnik kada dug ne možeš da vratiš“, kaže on.

Profesor Jovanović dodaje da je, nažalost, ovaj vek po pitanju ljudskih sloboda, pa i slobode informisanja, gori od 20-og svuda u svetu, ne samo kod nas.

Dragan Đorđević, predsednik Odbora za ljudska prava u Nišu, kaže da sa ovakvim prenosima „i u ovu godinu ulazimo sa neslavnim rekordom u medijskoj sferi, nakon što smo i tokom 2023, po monitoringu medija, beležili rekord u medijskim nastupima predsednika Srbije“.

"Kao nekada kod Staljina": Reakcije na Vučićev govor koji je prenosilo 48 TV kanala 3
foto Media reform centar Niš

„Takav podatak je još jedna potvrda urušene medijske scene u Srbiji u kojoj medijski pluralizam ne postoji, iako ga nalažu medijska strategija i zakoni. Sada bi bio profesionalni red da svi ti mediji, nakon direktnog prenošenja govora predsednika o planu otvore javnu debatu o detaljima plana, što se nažalost ne može očekivati“, kaže.

Đorđević dodaje da uprkos tome „bezbnadežno veruje da će se nešto promeniti, a verovanje je neophodno da se te promene i dogode, jednog dana“.

Danijel Dašić, građanski aktivista i bivši direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju, smatra da je reč o „velikom napretku jer je Vučić ranije pričao da u svojoj kancelariji ima 12 televizora sa kojih sve prati“.

„Sad ćemo, dakle, u okviru Expo 2027 morati da mu kupimo još 36 nedostajućih televizora, što je sasvim slučajno, a možda i ne, duplo vise od 18 (milijardi evra) koliko planira da nas zaduži tim planom. A u suštini, ovakav podatak samo još jednom pokazuje koliki je realni broj profesionalnih medija u Srbiji, pošto samo samo N1 i Nova S nisu prenosile ovaj propagandni nastup“, kaže Dašić.

"Kao nekada kod Staljina": Reakcije na Vučićev govor koji je prenosilo 48 TV kanala 4
Danijel Dašić/ Foto: Youtube/Medijski istraživački centar Niš

BIRODI je precizirao da su ovo obraćanje predsednika Vučića, osim javnih servisa RTS i RTV, te televizije Pink, Prva i Happy, prenosila kao i 43 kablovska kanala čiji je provajder MTS, među kojima su i K1, Vesti, Euronews, Tanjug, Blic, Studio B, Informer, Kopernikus, Hype, BN, Koreni, Most, Super sat ili Melos.

„Svi navedeni mediji su prenosili pseudo događaj, na kojem je predsednik mimo ustavnih ovlašćenja (član 112 Ustava), u prisustvu premijerke u tehničkom mandatu, predstavljao plan rasta na promotivan način. Ovakva činjenica otvara potrebu da se utvrdi da li je u Srbiji narušen medijski pluralizam, odnosno da li postoji ‘nevidljiva ruka’, koja diriguje opstankom medija na tržištu, čime se utiče na uređivačku politiku koja uskraćuje Ustavom garantovano pravo na informisanje“, navela je ova organizacija.

zoran gavrilović foto medija centar
Zoran Gavrilović: Foto Medija centar

BIRODI je pozvao Regulatorno telo za elektronske medije (REM) da, u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima i Zakonom o elektronskim medijima, utvrdi da li je na taj način ugrožen medijski diverzitet u Srbiji.

DANAS

Pratite nas i putem Vibera

Komentar